• est
  • | eng
  • K 07.05 Kell 18.00

    Edward Hopper; Roy Lichtenstein; Willem de Kooning

    Edward Hopper; Roy Lichtenstein; Willem de Kooning |

    Edward Hopper
    Režissöör Carroll Moore
    National Gallery of Art, Washington 2007, 29 min
    Inglise keeles

    Erakliku hoiakuga Edward Hopper (1882–1967), Ameerika imetletuim realistlik maalikunstnik, jäädvustas suurepäraselt suurlinliku elulaadi üksindust ja tühjust. Tema ikoonilised tööd, kus näeme tavapäraseid keskkondi nagu kohvik, hotelliinterjöör, tänav, maja või tuba, paljastavad vaikuse ja isiklike hetkede poeesia, eeslinnade tühjuse ja trööstituse. Stseenid tunduvad väljasurnutena, inimesed tardunutena. Naismodellina kasutas Hopper alates 1924. aastast eranditult oma abikaasat, kunstnik Josephine Verstille Nivisoni. Linnavaadete kõrval on Hopper loonud ka maastikke; lisaks maalimisele oli tegu ka suurepärase akvarellija ja graafikuga. Hopperi tuntumateks töödeks peetakse maale „Nighthawks” (1942) ja „Morning Sun” (1952).


    Roy Lichtenstein graafikuna
    Režissöör Frank Cantor
    National Gallery of Art, Washington 1994, 20 min
    Inglise keeles

    Ameerika popkunsti suurkuju Roy Lictehnsteini (s 1923) maalide kõrval omab samavõrdset tähendust ta graafika. Washingtoni National Gallery of Art poolt loodud filmis näeme 20 aasta vältel tehtud arhiivilõike, kus kunstnik arutleb loomisprotsessi käigus oma graafika üle.
    Lichtenstein käsitles graafikas ameerikaliku tarbijaühiskonna temaatikat, kasutades selleks massimeediale omast pildikeelt (nt koomiksid ja reklaam).


    Willem de Kooning. Maalid
    Režissöör Elyse Kunz
    National Gallery of Art, Washington 1994, 12 min
    Inglise keeles

    Põgus ülevaade Rotterdamis sündinud Ameerika abstraktse ekspressionismi esindaja Willem de Kooning’i (1904–1997) elust ja tööst fotode ja filmijäädvustuste vahendusel, mis pärinevad nii Hollandist kui ka Long Islandi ateljeest. Dokumentaal uurib de Kooning’i loomingut kujundanud ajaloolisi ja kultuurilisi arenguid sõjajärgsel perioodil ning seotust teiste New Yorgi gruppi kuulunud kunstnikega nagu Jackson Pollock, Lee Krasner, Arshile Gorky ja Mark Rothko.

    Täname: National Gallery of Art, Washington

    Algusega kell 19.15 valik Poola dokumentalistika klassikast:

    Kazimierz Karabasz’i (s. 1930) looming kuulub Poola dokumentalistika raudvara hulka. Ta omab Poola kinematograafias sarnast positsiooni Robert Flaherty, John Grierson’i või Dziga Vertov’i omaga vastavalt Ameerikas, Inglsimaal ja Venemaal. Lisaks poolesajandilisele loomingulisele panusele on Kazimierz Karabasz Lodzi Filmiakadeemias üles kasvatanud terve rea mainekaid filmitegijaid nagu Krzysztof Kieslowski, Marcel Lozinski, Tadeusz Palka või Andrzej Titkow. Samuti on ta välja andnud kolm raamatut dokumentalistikast.

    Üheks paremaks Karabasz’i dokumentaaliks peetakse tema filmi „Muusikud“ (1960, 10 min), mille Krzysztof Kieslowski paigutas 90ndate keskel Briti ajakirjas „Sight and Sound“ maailma kinematograafia 10 olulisima filmi hulka. 

    „Inimesed teel“ (1960, 10 min) on lüüriline ballaad tsirkuse-töölistest, uurimus pidevalt asukohta muutvate artistide igapäeva-elust.

    „Portree veetilgas“ (1997, 22 min) koosneb mitmesuguseid eluvaldkondi esindavate eri vanuses inimeste fotodest ja nende mõtisklustest lootuse, valu, hirmude, elu kohta.

     

    Marek Piwowski (s.1935) on vastuoluline autor. Ühelt poolt oli ta 1968 Poolas tekkinud liikumise „Young Culture Film“ üks olulisemaid esindajaid kuid samas ta justkui naeruvääristab oma filmides dokumentalistika põhimõtteid, kasutab satiiri, jõuab absurdini ning tegeleb mocumentary’ga.

    „Overture“ (1965, 6 min) on Piwowski esimene tähelepanu äratanud dokumentaal, kus sõjaväkke võetavate noorukite siirus ja avameelsus on vastandatud institutsiooni südametu rutiiniga.

    „Kupee sajale ja enamale reisijale“ (1965, 4 min) on tekstitu must komöödia.

    „Juuksed“ (1971, 17 min) valmis Poola televisiooni tellimusel ning pidi kajastama reportaažina sotsmaade juuksurite sõbralikku võistlust. Satiir ja viis, kuidas autor toimuvat kajastab, ei jäta kahtlust Piwowski suhtumisest toimuvasse, ürituse halvast maitsest ja triviaalsusest. „Juuksed“ pälvis Krakowi Lühifilmide Festivalil 1972 aastal Grand Prix.

    Sissejuhatus: Slawomira Borowska-Peterson
    Täname: Poola Suursaatkond Eestis