• est
  • | eng
  • K 25.04 Kell 18.00

    Loengu- ja filmiõhtu 'Pilte nõukogude Eestist'

    Loengu- ja filmiõhtu 'Pilte nõukogude Eestist' |

    Kädi Talvoja loeng "Tõukumised ja kohtumised. Piirav ja kehtestav ruum Nõukogude Eesti kunstis Kumu püsiekspositsiooni näitel"

    "Tõukumised ja kohtumised" on esseelaadne jutustus võimuvõitlusi ja kummalisi kohtumisi raamivatest ruumidest nõukogude perioodi kunstis. Kui stalisnismi kõrgaastatel oli ruum sageli rakendatud utoopianägemuste teenistusse ja kõneles libaajaloo keeles, siis nõukogude perioodi lõpu uusdokumentalistide visioone kurvast, räsitud keskkonnast võib käsitleda omamoodi ruumi tagasivõitmise katseina lõuendil. Üks põnevamaid juhtumeid, kus ruumist endast kasvab maali põhiintriig, on Leili Muuga 1956. aastast pärit töö "Kahtlejad (Kohvikus)". Esmapilgul paistab see võimutruu nägemusena 1940. aasta juunisündmustest "Moskva" kohvikust avaneva vaatena rõõmuparaadile Vabaduse väljakul. Milliseid tähendusi aga hakkab töö looma siis, kui vaataja avastab end viibivat selles kahestunud maailmas kahtlejatest antikangelastega samas ruumis?

     

    Filmiprogramm:

    "511 parimat fotot Marsist" 
    Andres Sööt Tallinnfilm 1968

    Valik kohviku ja "ööklubi" külastajate karaktereid 1960-ndate lõpust, kus vanaprouad pole veel täielikult Eesti Wabariigi aegseid kodanlikke maneere unustanud ja nõukogude noorsugu ilma lipsuta restoranis napsitada ei saa. Teksaseid veel pole, aga "The Beatles" on juba kohale jõudnud. Filmi teeb unikaalseks selle kummaliselt suveräänne helirida, mis vaatab argist sebimist melanhoolse poeesia poeesia ja külma täheteaduse kõrgustest. Artur Alliksaare luulet ja fakte astronoomiast esitab Aarne Üksküla kaadritagune jumalahääl.

    "Üks öö"
    Semjon Školnikov Tallinnfilm 1969

    Pahupidi ööpäeva romantika. Semjon Školnikovi õnnestunud katse poetiseerida tööliste argipäeva-, õigemini argiöötööd. Trammirööpaid paigaldavate nõginäoliste meeste töörutiini katkestavad kummalised kohtumised ja ootamatud sündmused.

    "Jaanipäev"
    Andres Sööt, Tallinnfilm 1978

    Maarahvas on suures osas linna paneelelamutesse kolinud ja võim toob külasimmani neile sinna järele. Andres Sööt käib oma sekkumatu kaameraga läbi Tallinna magalapiirkondade suured lõkkekohad ning otsib sealt esimese põlve linnainimeste võõrandumise ja peataoleku hetki. Jaaniöö pingeid täis tühermaad mikrorajoonide serval on selleks tänuväärsed kohad. Purjus inimesed ja (rahvus)tunded on miilitsa ning vene sõjaveterani armulikult ükskõikse pilgu all pilla-palla. Vihma sajab nagu alati ning pettunud külaline Aserbaidžaanist ei saa aru, kuidas saab sellist üritust üldse peoks nimetada…

    Täname: Eesti Filmiarhiiv, Tallinnfilm, Eesti Televisioon