Geoffrey Bawa võib olla suurim arhitekt, kellest te tõenäoliselt midagi kuulnud ei ole.
Pole ka ime, sest suurem osa Bawa (1919‒2003) projekteeritud majadest asub eksootilisel Sri Lanka saarel – ja kui palju me Lõuna-Aasia arhitektuurist siis üldse teame?
Afdhel Azizi film „Koha vaim. Geoffrey Bawa elu ja töö”, mis tõmbab joone alla Kumu kultuuriteemaliste dokumentaalfilmide sarja arhitektuurikuule, heidab valgustusliku pilgu selle 20. sajandi ühe kõige olulisema Lõuna-Aasia ehituskunstniku loomingule.
Bawat on nimetatud Sri Lanka 20. sajandi arhitektuuri dekoloniseerijaks, kes ühendas lääne modernismi Aasia ehitustraditsioonide ja loodusega – asjata ei peeta teda troopilise modernismi üheks teerajajaks.
Film vaatleb lähemalt viit Bawa kõige olulisemat tööd: nn ookeanikindlust ehk luksushotelli Lighthouse, Kandalama džunglipaleed, villasid Ena De Silva ja Red Cliffs ning arhitektile endale kuulunud Lunuganga maamaja, mille ümber kujundas ta hiiglasliku pargi – kõigi nende ehitiste juures on oluline koha vaim, vaimne energia, mis autorit inspireeris.
Seanss leiab aset kolmapäeval, 6. märtsil kell 18 Kumu auditooriumis.
Kunstifilmidest jõuavad Kumu kultuuriteemaliste dokumentaalfilmide kevadisel hooajal ekraanile veel „Anselm” (rež Wim Wenders), „Edward Hopper. Ameerika armastuslugu” (rež Phil Grabsky) ja „Veneetsia vallutamine” (rež Amei Wallach) – viimane jutustab sellest, kuidas USA rakendas külma sõja ajal Robert Rauschenbergi popkunsti, et võidelda kommunismiga. Esinduslik valik kulmineerub Sandra Jõgeva filmi „Kunst ja külm sõda” esilinastusega.
Veel on kevadel kavas „The Rolling Stones. Shine a Light” (rež Martin Scorsese), „Neli tütart” (rež Kaouther Ben Hania), „Pärast tööd” (rež Erik Gandini), „Aitsa” (rež Dane Dodds) ja „Orlando, minu poliitiline biograafia” (rež Paul B. Preciado) – kummardus Virginia Woolfi raamatule „Orlando”, mis oli esimene romaan, kus peategelane muutis oma sugu.
Kultuuriteemaliste filmide sarja „Kumu dokumentaal” korraldavad Kumu ja PÖFF.
Kõigile selle sarja seanssidele on sissepääs PRII.